Omega-3-fettsyrer er en familie av flerumettede fettsyrer med én dobbeltbinding på tredje karbonatom. Mennesker og dyr har flere typer fettsyrer i kroppen. De er forløpere til signalstoffer, og byggesteiner for ulike strukturer. Omega-3 er en såkalt essensiell fettsyre, det vil si at kroppen ikke kan produsere den selv, men trenger tilskudd fra kosten.

omega-3-fettsyrer-for-bedre-balanseMarine omega-3 fettsyrer fra sjømat er lange, flerumettede fettsyrer, og de skiller seg fra den kortere omega-3 fettsyren fra planter. Marine omega-3 fettsyrene har vitenskapelig dokumenterte, positive helseeffekter, særlig knyttet til beskyttelse mot hjerte- og karsykdom.

Omega-3 og omega-6 fettsyrer er forløpere til signalstoffer (eikosanoider) som igjen påvirker en rekke andre funksjoner i kroppen. Omega-3 fettsyrene inngår i cellemembranen, og påvirker de strukturelle og funksjonelle oppgavene til cellene i kroppen. Omega-3 fettsyrer har en blodfortynnende effekt, som er gunstig for mennesker med hjerte-karsykdommer. De er viktige for hud, syn, hjerne, muskler og ledd.

Mettede og umettede fettsyrer

Hos mettede fettsyrer er karbonatomene i molekylet er bundet sammen med enkeltbindinger; inneholder ikke dobbeltbindinger.

Hos enumettede fettsyrer er to av karbonatomene er bundet sammen med en dobbeltbinding.

Flerumettede fettsyrer inneholder to eller flere dobbeltbindinger

Balansen mellom mettede, enumettede og flerumettede fettsyrer avgjør blant annet hvor viskost (lettflytende) fettet er ved gitt temperaturer. For eksempel består stearinlys hovedsakelig av stearinsyre, som er en mettet fettsyre, og stearinlys har fast form (ikke flytendende i det hele tatt) i romtemperatur. Mens olivenolje, som i stor grad består av enumettet fett, er flytende i både romtemperatur og i kjøleskapet.

«Vi blir hva vi spiser»

Sammensetningen av cellemembranen og de andre ulike strukturene i alle cellene våre gjenspeiler hvilke typer fett vi spiser. Undersøkelser av det norske kostholdet viser at det inneholder for mye fett totalt sett, og spesielt for mye mettet fett.

Flerumettede fettsyrer er nødvendige for kroppen, og de vi ikke kan lage selv må vi få tilført gjennom maten. Fisk og annen sjømat er en god kilde til de langkjedete flerumettede marine omega-3 fettsyrene EPA (eikosapentaensyre), DHA (dokosaheksaensyre) og DPA (dokosapentaensyre).

Les mer om forholdet mellom omega-6 og omega-3 fettsyrer her

Wiki: http://no.wikipedia.org/wiki/Omega-3-fettsyre

About Ketil Berg