Ny forskning kan tyde på at feil balanse mellom omega-3 og omega-6 er årsak til de symptomene som beskrives her. Omega-3 er en essensiell fettsyre (det vil si vi ikke kan lage den selv) men med nok omega-3 blir vi i stand til å produsere de fleste vitaminer ut i fra dette fettsyremolekylet.

ideell-balanseDet er dagens kost basert mye på korn og planter, og på fettfattig, behandlet mat, som gjøre at vi har alt for mye omega-6 i blodet. Staten anbefaler å ha maksimalt 5 ganger så mye omega-6 som omega-3 (1:5), men Japan anbefaler 1:2, og EU er i ferd med å komme med en ny anbefaling.

Kroppen bruker omega-6 til å SKAPE betennelse, noe den skal gjøre som en riktig reaksjon på infeksjon. Når vi har for mye omega-6, går vi i en konstant betennelsestilstand, som vi merker som tretthet, leddsmerter, hodepine etc.

Zinzino har utviklet en bloddråpe-test som viser forholdet mellom fettsyrene i kroppen. Blant rundt 30.000 som har tatt testen, har under 10% god balanse (1:3 eller bedre). Det viser seg at snittet ligger på 1:12, altså medium betennelsestilstand. Det er omtrent der betennelsen avslører seg i form av symptomer. Folk med balanse på 1:20 og over vil oftest føle seg syke. Blant noen tusen tester i vi har gjort i USA er dette snittet.

I Norge viser det seg at selv de som har tatt omega-3 tilskudd er i ubalanse, med et snitt på ca 1:6. Det kan komme av at omega-3 harskner fort, til og med på vei fra munnen og inn til cellene. Kapsler er stort sett alltid harske, prøv bare å tygge en kapsel så smaker du fort det. Også tran harskner selv om den står i kjøleskapet, det kjenner du også på smaken. Det er også svært viktig hvor lang veien er fra fersk fisk til olje.

Zinzino Banalce-oljen er tilsatt omega-9, som fungerer som en antioksidant, det vil si forhindrer harskning, helt frem til cellen. Tradisjonell tran er altså ikke bra nok, men selvsagt bedre enn ingenting. Skal du spise nok torsk til å dekke omega-3-behovet må du få i deg ca 700 g HVER DAG.

Etter lang tid med overskudd av omga-6 er celleveggen fullspekket av dette molekylet. Formen på selve omega-6 fettsyremolekylet er rett og stivt, som en tinnsoldat. Omega-3 molekylet derimot er fleksibelt og hesteskoformet, mer som en marinejeger. Celleveggene blir altså stive og infleksible med for mye omega-6. Hud vil for eksempel se «gammel» ut.

Det tar tid å bytte ut all omega-6 i cellene med omega-3. Forskning indikerer at etter 4 måneder på et kvalitets-omega-3 kosttilskudd er hele kroppen kommet i balanse, dvs. 1 enhet omega-3 til maks 3 enheter omega-6. Dermed er kroppen ikke lenger er i betennelsestilstand.

Det er for så vidt mulig å få for mye omega-3 også, men sjansen for det med vårt kosthold er meget liten.

Jeg forslår her at ubalanse mellom omega-3 og omega-6 kan være årsaken til både symptomer og til D-vitaminmangel, og at kroppen kan balanserer seg selv bare den får en kvalitetstilskudd av omega-3. Forskningen jeg henviser til er gjort av bl.a. dr Paul Clayton, og dr Artemis P. Simpoulos.

About Ketil Berg